Fredagen 6 december 2019, 19:00

Gävle symfoniorkester       

Kulturhuset Glada Hudik, Hudiksvall   

Dirigent: Joana Carneiro

Solist: Yeul Eum Sun, piano

Erik Wallenström presenterar programmet i foajén 18:00

Program

  1. Mendelssohn     Symfoni nr 3, a-moll, Opus 56, "den skotska" (40 min.)
    (1809-1847)
  2. Liszt                 Pianokonsert nr 2, A-dur, S 125 (21 min.)
    (1811-1886)

Dirigenten Joana Carneiro återvänder till Gävle med en konsert som börjar i naturens vilda nycker hos Felix Mendelssohn och slutar i de omtumlande klangerna hos Franz Liszt. Pianist är Yeol Eum Sun, av The Times hyllad som ”ett ideal av fingerfärdighet och klarhet”.

Trakten kring Holyrood Palace i Edinburgh ger ett på samma gång bräckligt och kraftfullt intryck. Från den högt belägna slätten ser man hela staden i fågelperspektiv och över den karga naturen blåser historiens tunga vingslag. Här regerade den skotska drottningen Maria Stuart innan hennes liv dramatiskt avslutades. År 1587 halshöggs hon på order av sin kusin, drottning Elisabeth I av England. Felix Mendelssohn besökte ruinerna vid Holyrood sommaren 1829, under den resa till de brittiska öarna som också resulterade i konsertuvertyren Hebriderna. Mendelssohn var 20 år och skrev i sin dagbok: ”Jag tror att jag i dag, i det gamla kapellet, fann början till min skotska symfoni”. Tretton år senare var tredje symfonin, Den skotska, klar. Uruppförandet ägde rum i Leipzig 1842. Verket laborerar mellan rörelse och stiltje, kaos och undergång. Naturens nyckfulla, cykliska förlopp är ständigt närvarande i musiken.

När Mendelssohns samtida kollega Clara Schumann första gången hörde Franz Liszt spela ska hon ha blivit fullständigt begeistrad: ”Jag kunde knappt behärska mig, känslorna övermannade mig så att jag snyftade”. Franz Liszt var det tidiga 1800-talets stora pianovirtuos – en världsberömd celebritet med hela Europa som arbetsfält. 1839 hade han färdigställt det första utkastet till Pianokonsert nr 2. Knappt tio år senare bytte han spår i karriären och blev kapellmästare i Wiemar. Han hade då bearbetat materialet till konserten i flera omgångar. Först 1857 var det dags för ett uruppförande av konserten som alltjämt är något av det vackraste man kan tänka sig.

Hos oss tolkas tonerna av pianisten Yeol Eum Sun, hyllad av The Times som ”ett ideal av fingerfärdighet och klarhet”. Konserten dirigeras av Joana Carneiro. Carneiro är chefdirigent för Orquestra Sinfónica Portuguesa i Lissabon, och gästade med stor framgång Gävle Symfoniorkester 2011 och 2015.

Måndag 18 november 2019, 19:00, 

CARION blåsarkvintett

Kulturhuset Glada Hudik,  Hudiksvall

Vid denna konsert kan du som är medlem utan kostnad bjuda med en god vän eller bekant,
som du vet inte brukar gå på våra konserter. 
Vi kommer att köra onumrerat den 18/11 pga att Kulturhuset har två tillställningar dagen före och dagen efter utan gradänger och de hinner inte möblera om till våra normala gradängplatser på parkett. Läktaren ser naturligvis ut som vanligt. Musikerna kommer att vara på en 80 cm upphöjd scen och parkett blir lösa stolar på parkettgolvet.

PROGRAM

Måndag 28 oktober 2019, 19:00, 

Amatis pianotrio

Baptistkyrkan Hudiksvall

PROGRAM

Fredag 11 oktober 2019, 19:00, 

Magnus Holmander, klarinett

David Huang, piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

Robert Schumann    Fünf Stücke im Volkston 
(1810-1856)

Alban Berg              Vier Stücke 
(1885-1935)

Magnus Holmander  Black Swan  
(1993- )

Paus

Francis Poulenc       Sonata 
(1899-1963)

Gaetano Donizetti    Andante sostenuto (ur Concertino i b-dur) 
(1797-1848)

Luigi Bassi               Konsertfantasi (baserad på teman från Verdis opera Rigoletto)
(1833-1871)

Magnus Holmanders experimentella nyfikenhet och passion för nutida musik, har resulterat i nära samarbeten med många svenska kompositörer. ​På senare tid har Magnus börjat komponera och blandar även gärna sitt klarinettspel med andra konstformer - favoritkombinationen är musik och trolleri.

I maj 2017 deltog Magnus, tillsammans med accordionisten Irina Seroytuk, i Kammarmusik-förbundets tävling "Ung & Lovande". Med egenskrivna arrangemang vann de tävlingen med motivationen ​"Med lysande artisteri och självklar scennnärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld”.​

I år blev Magnus den förste vinnaren av den nyinstiftade solisttävlingen Bläsmusikpriset. Vinsten innebär att Magnus under kommande säsong kommer att vara solist hos samtliga professionella bläsorkestrar i Sverige.

2019/2020 är Magnus en av sex musiker i Europa som tilldelats "Rising Star artist" av European Concert Hall Organization. Priset innebär en turné bland ett femtontal konserthus i Europa. Under denna säsong kommer Magnus att ge recitals i bl.a. Musikverein i Wien, Het Concertgebouw i Amsterdam, L'auditori i Barcelona, Elbphilharmonie in Hamburg och Cité de la musique i Paris.

David Huangs katapultkarriär blev ett faktum när han vann Sveriges största tävling för klassiska musiker, Solistpriset 2014. Han blev snabbt utsedd till Sveriges Radio P2s husartist och är sedan dess en av Sveriges mest efterfrågade solister och en regelbunden gäst hos symfoniorkestrarna och konserthusen.

Bland 2018 års höjdpunkter märks bland annat Victoria Borisova-Ollas dubbelkonsert “Die wunderbare Leiden” med Sveriges Radios Symfoniorkester, Beethovens 3e pianokonsert med Nordiska Kammarorkestern samt Sjostakovich första pianokonsert med Göteborgs Symfoniker under ledning av Manfred Honeck. Han gjorde samma säsong även sin efterlängtade debut med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm med Mozarts 21a pianokonsert.

David Huang är en passionerad kammarmusiker och turnerar regelbundet som duo med solistprisvinnaren Amalie Stalheim samt pianotrio med norska stjärnviolinisten Guro Kleven Hagen. Hans stora engagemang för att sprida den klassiska musiken till ny och ung publik gjorde att han 2016 startade konsertserien Förstaparkett som presenterar den främsta kammarmusiken i en hemmafestmiljö. Sedan 2018 är han tillsammans med Christian Karlsen grundare och konstnärliga ledare för en av Sveriges största festivaler förknippade med klassisk musik och ung publik, Gränslandet - symfonisk fest.

Robert Schumann  var under sin levnad  framför allt uppskattad som musikkritiker och grundare av tidskriften Neue Zeitschrift für Musik. Numera betraktas han som en av den musikaliska högromantikens främsta representanter. Under sin korta levnad hann han med att komponera pianomusik, sin mycket berömda pianokonsert, flera oerhört fina sångcykler, kammarmusik, symfonier, kyrkomusik och scenmusik.

Alban Berg var en österikisk tonsättare  som ingick i den så kallade Andra Wienskolan, som utvecklade tolvtonsmusiken. Berg som var elev och nära vän till Schönberg, skrev knappt ett tiotal verk utöver de många sånger han komponerade som helt ung. Bland hans mogna arbeten finns dock två av 1900-talets viktigaste musikdramatiska verk, Wozzeck (1925) och Lulu (1935/1979). 

Francis Poulenc tillhörde i sin ungdom tonsättargruppen Les Six. Hans tidiga produktion präglas av elegans och esprit. Stilistiskt har den ett visst släktskap med Ravel och Stravinskij, men musiken har också inslag av jazz och schlager. Verk av denna typ är bland annat baletten "Les Biches" från 1923 och buffaoperan ”Les mamelles de Tirésias” från 1944, en konsert för två pianon och orkester, en trio för  oboe, fagott och piano, sonater för piano och violin-, flöjt-, och klarinett, samt pianomusik och sångcykler.

Gaetano Donizetti föddes in i en mycket fattig italiensk familj, men fick ändå möjligheten att börja studera musik och började 1806 i Mayrs musikskola i Bergamo. Efter uruppförandet 1822 av operan Zoraida di Granata fick impressarion Domenico Barbaia upp ögonen för honom och Donizetti ägnade sig huvudsakligen därefter åt opera. Han befäste sitt rykte än mer medKärleksdrycken, Lucrezia Borgia och succén Lucia di Lammermoor.

Luigi Bassi var en italiensk kompositör och klarinettist. Han föddes i Cremona och studerade vid konservatoriet i Milano under Benedutto Carulli mellan 1846 och 1853. Han blev så småningom förste klarinettist vid La Scala-operan. Bassi komponerade totalt 27 verk för klarinett av vilka 15 var fantasier över operateman. Den mest kända och omtyckta är Fantaisie brillante baserad på Verdiis opera Rigoletto.

Torsdagen 26 september 2019, 19:00

Gävle symfoniorkester     

Kulturhuset Glada Hudik, Hudiksvall     

Dirigent: Ruth Reinhart

Solist: Pontus Carron, piano

Erik Wallenström presenterar programmet i foajén 18:00

Program

W.A. Mozart       Teaterdirektören, uvertyr, K486
(1756-1791)

L v Beethoven    Pianokonsert nr 5 - Kejsarkonserten
(1770-1827)

Paus

  1. Byström        Persuasion (2004)
    (1977 - )
  2. Schubert       Symfoni nr 6
    (1797-1828)

Pianisten Pontus Carron var bara 22 år när han examinerades från Kungliga Musikhögskolan. Nu kommer Pontus, som har varit hos oiss i Hudiksvall tidigare och som vann finalen i årets Ung och Lovande tillsammans med cellisten Kristina Winiarski, till Hudiksvall för att spela Kejsarkonserten – Beethovens sista pianokonsert.

Hela sitt liv skrev Wolfgang Amadeus Mozart musik som förförde, berörde och sprängde gränser. Dessutom hade han humor. Operan Der Schauspieldirektor – Teaterdirektören – är en satir över 1700-talets teaterliv. Att uppleva den medryckande musiken i uvertyren till operan är som att kastas in i en tidsresa till pudrade peruker och fladdrande salongsljus. 


Ludwig van Beethoven är tonsättaren som livet ut kämpade mot sin gradvis allt sämre hörsel. I femtioårsåldern var han helt döv. Kanske var det i kraft av kampen mot sitt öde som Beethoven fortsatte att både komponera och dirigera livet ut. Pianokonsert nr 5 skrev han i sin hemstad Wien 1809. Staden låg i spillror efter Napoleons attack och Beethoven led av sin dåliga hälsa. Ändå klingar Kejsarkonserten – hans sista pianokonsert – av hopp och framtidstro. 


Svenska bästsäljare inom nutida konstmusik, finns de? Svaret är ja. Sedan Persuasion av Britta Byström hade urpremiär 2004 uppförs stycket regelbundet över hela världen. I verket bjuder Byström in till en oväntad ljudvärld som öppnar för associationer kring tid och rum. 


Konserten avslutas med Symfoni nr 6 av Franz Schubert. Trots att han bara var lite över 30 år när han dog tonsatte han över ett tusen verk. Symfoni nr 6 skrev han i 20-årsåldern, inspirerad av tidens operahjälte Rossini. Symfonin fick dock vänta innan den mötte publiken. Det offentliga uruppförandet gjordes först några veckor efter att Schubert dött. I svensk kulturhistoria har Symfoni nr 6 en särskild plats tack vare Hasseåtage – som i revyn Spader Madame lät Monica Zetterlund föreviga en melodislinga ur andra satsen med texten: ”Donna Juanita, syster till Don Juan”. 


Ruth Reinhardt, spm är utbildad vid Juilliard School of Music i New York, är en av Europas unga, ledande dirigenter.

Lördag 31 augusti 2019, 16:00, 

Dellentrion

Kjell Åke Hamrén violin, Per Blendulf cello, Ingmar Höglund piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

PROGRAM

Clara Schumann                 Pianotrio i g-moll, Opus 17
1819-1896

Robert Schumann               Fantasy Pieces, opus 73 (cello och piano)
1810-1856

Paus

Claude Debussy                 Andante espressivo ur pianotrio i G-dur
1862-1918

Gabriel Fauré                     Élégie, Opus 24 (cello och piano)
1845-1924

Felix Mendelssohn             Andante ur pianotrio i d-moll, opus 49
1809-1847

Clara Schumann, född  Wieck  var en tysk tonsättare och en av sin tids mest framstående pianister och var berömd för tolkningar av makens tonstycken.

Clara studerade förutom piano även musikteori och komposition.. Hon uppträdde för första gången offentligt när hon var 9 år, men hennes rykte som pianist började ge eko runt 18-årsåldern då hon hade studerat några år för sin blivande make Robert Schumann. De gifte sig då Clara var 21 och Robert 30 år.  Efter giftermålet turnerade hon sparsamt fram till Roberts död då hon var 37 år. Då började hon åter att ge konserter och hänförde publiken i Tyskland och England under flera årtionden och avslutade sin karriär med att vara pianopedagog till dess hon var 73 år.

Hon komponerade en hel del sånger och pianomusik en pianokonsert och den trio som inleder dagens konsert, som hon fullbordade 1846, ett år som var mycket svårt för henne med både missfall och en make som började bli sjuk. Trion betraktas som hennes stora mästerverk och den skrev hon ett år innan Robert gjorde sin första pianotrio.

Under sin levnad var han framför allt uppskattad som musikkritiker och grundare av tidskriften Neue Zeitschrift für Musik. Numera betraktas han som en av den musikaliska högromantikens främsta representanter. Under sin korta levnad hann han med att komponera pianomusik, sin mycket berömda pianokonsert, flera oerhört fina sångcykler, fyra symfonier, kyrkomusik och scenmusik.

Fantasiestücke  komponerade han 1849. Det skrevs ursprungligen för klarinett och piano men Schumann skrev det så att det även går att byta klarinetten mot viola eller cello.

Claude Debussy skapade musik som ligger mellan senromantiken och 1900-talets mer moderna musik. Man brukar kalla hans musik för impressionism, även om han inte gillade det själv. Han kom in som elev på Pariskonservatoriet när han var 10 år. När han var 18 år skrev han sin enda pianotrio. Han söker här fortfarande sin stil och man kan höra antydningar till de klanger som blev så typiska för honom.

Gabriel Fauré föddes 17 år före Debussy, var lika tidig som musiker Han har skrivit mycket kammar- och orkestermusik och en hel mängd sånger. Han är kanske mest känd för stycken som Après un rêve, Sicilienne och Pavane. Stycket Élégie  skulle ha blivit en cellosonat. Det var Faures vana att börja sonat-, trio- och kvartetttskrivandet med den långsamma satsen och just den här uruppfördes hemma i Camille Saint Sans salong i juli 1880. Faure skrev aldrig färdig sonaten och stycket uppfördes offentligt i Paris 1983 under namnet Élégie.

Andantesatsen ur Mendelssohns första pianotrio är konsertens avslutningsstycke. Mendelssohn började tidigt spela piano, och som tonsättare räknas han också till de brådmogna. Två av sina mest fullödiga verk, stråkoktetten och ouvertyren till En midsommarnattsdröm, skrev han vid 16 respektive 17 års ålder. Bland de viktigaste insatserna Mendelssohn gjorde utöver komponerandet var att återuppväcka intresset för Johann Sebastian Bachs musik, som vid den tiden var praktiskt taget okänd. 2 år före sin död alltså när han var 36 år valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin i Stockholm. En ära som också vederfors Clara Schumann 25 år senare. Mendelssohn skrev sin första pianotrio relativt sent i sin produktion - närmare bestämt när han var 30 år gammal.

 

Fredag 3 maj 2019, 19:00, 

Carl Petersson piano och och Anna Pietrzak  gitarr
Baptistkyrkan Hudiksvall

Program 

Isaac Albeniz                          Espana: Preludium, Tango, Malaguena, Serenata, Capricco
(1860-1909)                           Catalan, Zortzico.

Sergei Rachmaninov                Preludium i Ciss moll Op.3 Nr.2
(1873-1943)                                             Pulcinella Op.3 Nr.4

Marek Pasieczny                     8 Polska folkmelodier 
(1980- )                                  

PAUS

Mario Castelnuovo-Tedesco:     Fantasi för gitarr & piano

(1895-1968)

Franska Chansons i arr. Roland Dyens för gitarr
                                              Charles Trenet - Revoir Paris
                                              Marguerite Mannot - L'hymne a l'amour
                                              Claude Nugaro – Ile de Ré

Hirokazu Sato:                        Vision Fugitive & Tarantella

Leo Brouwer/Kaczmarek:         Tre arrangemang av Beatles 
                                                I  Eleanor Rigby                                                
                                                II Yesterday
                                                III Penny  Lane

Anna Pietrzak är en mångsidig gitarrist och pedagog. Hon har vunnit priser i mer än ett dussin tävlingar i många länder och erhållit flera stipendier. Anna musicerar världen över bade som solist och kammarmusiker. Sedan 2008 är hon gitarrlärare vid Ryszard Bukowski Musikskola i Wroclaw. Hon disputerade 2012 och har sedan 2013 en lärartjänst vid Karol Lipińskis Musikakademi i samma stad. Hennes elever har vunnit priser i flera polska och internationella tävlingar. Anna har dessutom spelat in tre CD-album. Sedan 2017 är hon gift med Carl.

Carl Petersson föddes 1981 i Lund. Han utexaminerades 2005 från Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn där han studerade piano och pedagogik för professor José Ribera. 2013 disputerade han på Leopold Godowsky vid Musikhögskolan i Karakóv.  Carl uppträder som solomusiker och solist med orkestrar världen över. Han är ofta inbjuden som gästlärare. Han bland annat föreläst på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Hong Kong Academy of Performing Arts, University of Toronto, Tel Aviv University samt New England Conservatory. Carl har också spelat in ett antal CD.album och är numera att betrakta som NHKs huspianist. Detta är femte gången vi har glädjen att hälsa Carl välkommen till Hudiksvall – nu tillsammans med hustrun Anna.

 Biljettpris 160 kr, medlem 130 kr, under 20 år och studenter gratisBiljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 18:00

©2019 Konsertmusik. Alla rättigheter reserverade | Designed by Hurricane Media

Onsdag 17 april 2019, 19:00, 

Klara Hellgren, violin, Terés Löf, piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

Biljettpris 160 kr, medlem 130 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 18:00

PROGRAM

Lera Auerbach                    ur 24 Preludier för violin och piano op 46: nr 14 ess-moll Presto

Leoš Janáček                      Sonat för violin och piano (1914)
(1854 – 1928)                       Con Moto
                                            Ballada
                                            Allegretto
                                            Adagio

Paus 

Anton Webern                   ”Vier Stücke” för violin o piano op 7 (1910)
(1883-1945)                         Sehr Langsam
                                           Rasch
                                           Sehr Langsam
                                           Bewegt

Johannes Brahms               Sonat för piano och violin nr 3 i d-moll, op 108
(1833-1897)                         Allegro
                                           Adagio
                                           Un poco presto e con sentimento

Klara Hellgren har studerat vid Musikhögskolan i Göteborg, på Royal College of Music i London och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon debuterade som solist i Sibelius violinkonsert med Kungliga Filharmoniska Orkestern 1999. Sedan 2004 är Klara violinist i stråkkvintetten Uppsala Kammarsolister, en av Sveriges främsta kammar-ensembler. Klara turnerar såväl i Sverige som utomlands och finns representerad på en mängd inspelningar gjorda av Sveriges Radios P2 och på ett flertal CD-inspelningar.   Klara spelar på en violin byggd av Antonio Gragnani 1773, utlånad av Järnåkerfonden.

Terés Löf har studerat piano vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Esther Bodin-Karpe och Staffan Scheja. Hon debuterade med Kungliga Filharmoniska Orkestern i Brahms första pianokonsert. Sedan dess har hon verkat som frilansande pianist både som orkestersolist och kammarmusiker vid konserter runt om i landet. Terés finns liksom Klara dessutom representerad på en mängd inspelningar på Sveriges Radio P2 och TV. Hon har även givit master classes.

Lera Auerbach föddes i Ryssland. Tolv år gammal skrev hon en barnopera om Snövit. Hon fick 17 år gammal tillstånd att besöka USA under en konsertturné . Hon hoppade av för att i USA kunna fortsätta sin musikaliska karriär, först med studier vid Manhattan Scool of Music och sedan vid Juliard Scool. Hon debuterade I Carnegie Hall 2002, med Suite for Violin, Piano and Orchestra.  Hennes kompositioner, orkesterverk, operor och kammarmusik spelas världen över.

Leoš Janáček var en tjeckisk tonsättare, musikteoretiker, folklorist, publicist och lärare. Han var inspirerad av märhrisk och slavisk folkmusik i sina egna modernistiska kompositioner.[Han betraktas, tillsammans med Antonín Dvořák och Bedřich Smetana Bedřich Smetana, som en av de mest betydande tjeckiska tonsättarna.

Anton Webern var en av Arnold Schönbergs första elever och tillhörde den så kallade Andra Wienskolan. Weberns verk, vilka använde Schönbergs tolvtonsteknik, har influerat många kompositörer som Pierre Boulez och Karlhein Stockhausen. Idén om klangfärgsmelodin blev utgångspunkten för hans punktmusik , där instrumentens kontrasterande egenskaper utnyttjas till fullo.

Johannes Brahms var en tysk tonsättare, pianist och dirigent. Brahms musik brukar räknas till den klassicistiska riktningen i den romantiska musiken  – "klassisk till formen, romantisk till innehållet". Han anses som en av de allra främsta tonsättarna i den västerländska klassiska traditionen

©2019 Konsertmusik. Alla rättigheter reserverade | Designed by Hurricane Media

Fredagen 15 mars 2019, 19:00

Gävle symfoniorkester          

Dirigent: Jaime Martin

Solist: Ellinor d'Melon, violin
Kulturhuset, Hudiksvall

Erik Wallenström presenterar programmet 18:00

Program

Schönberg Kammarsymfoni nr 2 
Brahms Violinkonsert 

Johannes Brahms violinkonsert är en av de vackraste som någonsin skapats. Han komponerade den för en av sina bästa vänner, Joseph Joachim. De var båda i tjugoårsåldern och levde för musik. Joachim hade gjort sina första framträdanden som åttaårigt underbarn och var nu en berömd virtuos, medan Brahms ännu var en ung tonsättare vars bästa tid skulle komma.

Egentligen var det bara en tidsfråga innan vännen Joseph skulle fråga Brahms om han kunde tänka sig att skriva en violinkonsert för honom. Ändå kom det att dröja tjugofem år innan det blev av. Då hade Brahms redan två av sina symfonier, första pianokonserten och mängder av annan musik bakom sig. Konserten uruppfördes på nyårsdagen 1879. Brahms dirigerade själv och Joseph Joachim var solist. 

Det blev ingen omedelbar succé, men konserten vann efter hand sin hängivna publik. Här finns en melodisk mångfald och harmoniska äventyr som leder långt utanför de vanliga stigarna. Den långsamma satsen inleds med en av Brahms vackraste melodier – som presenteras av oboen! Den spanska violinvirtuosen Pablo de Sarasate vägrade spela konserten för han ville inte stå på podiet ”med fiolen i hand och lyssna på en oboe som spelar styckets enda riktiga melodi”. 

Finalen är lyckoladdad och fylld av gott humör, dessutom en och annan blinkning till vännen och inspiratören Joseph Joachims musikaliska arv från hans hemland Ungern.

Brahms utvecklade sin samtids musik, tillförde någonting nytt. Det gjorde också Arnold Schönberg, berömd för sin så kallade tolvtonsmusik. Men här, i den andra kammarsymfonin är han fortfarande kvar i senromantiken. Han började arbeta på den i Wien 1906, men skrev den färdig så sent som 1939 när han sedan många år bodde i USA. Här öppnar Schönberg dörren in till sin suggestiva klangvärld, full av avancerade harmonier och en magiskt myllrande väv av melodier.

Det finns för övrigt en stark personlig koppling mellan Johannes Brahms och Arnold Schönberg. Länken är kompositören Alexander von Zemlinsky, lärare och mentor för Schönberg, men som också hade lärt känna den åldrande Brahms. Schönberg gifte sig dessutom med Zemlinskys dotter Mathilde.

Ellinor D’Melon föddes 2000 i Kingston (Jamaica). Som fyraåring började hon ta violinlektioner och i maj 2005 gav hon sin första konsert. 2008 blev hon inbjuden att provspela för Yehudi Menuhin School of Music i London och erbjöds plats där. Sedan läsåret 2010-2011 har hon studerat för professor Zakhar Bron vid Reina Sofía School of Music. Ellinor D'Melon har spelat konserter i bland annat Jamaica, Caymanöarna, Italien, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Polen, Schweiz och Ryssland. Sedan 2012 spelar hon på violinen "Yuri Pochekin" som tillhandahålls av professor Zakhar Bron.

Hon har deltagit i flera internationella tävlingar för unga musiker där bland annat har vunnit 1:a pris vid The International Competition for Young Violinists in Honour of Karol Lipinski and Henryk Wieniawski i Lublin (Polen) 2012.

 

©2019 Konsertmusik. Alla rättigheter reserverade | Designed by Hurricane Media

Onsdagen 6 februari 2019, 19:00

Gävle symfoniorkester   

OBS! Ändrat datum (från 8 februari)  

Dirigent: Daniel Bjarnason

Solist: Vikingur Olafsson, piano
Kulturhuset, Hudiksvall

Program

Mühlrad Uruppförande (10 min)
Bjarnason ”Processions” Pianokonsert (29 min)
Schubert Symfoni nr 8 ”Den ofullbordade” (25 min)

Tidningen New York Times beskrev pianisten Víkingur Ólafsson som ”Islands Glenn Gould”. Han har den där unika förmågan att lyfta fram musikens innersta hemligheter och ge både välkänd och ny musik en sällsam lyster.

Här får vi uppleva honom i landsmannen Daniel Bjarnasons andra pianokonsert, Processions. Musik laddad med extravagant virtuositet men också bedårande melodier och spännande klanger, där inte minst slagverken står i fokus. Daniel Bjarnason som även dirigerar den här konserten är en av Islands mest framstående musikprofiler har uppmärksammats över hela världen för sin måleriskt klangrika musik, samtidigt som han gör dirigentkarriär. De senaste åren har han framträtt med orkestrar som Tokyos och Torontos symfoniorkestrar, Åbosymfonikerna och nyligen London Symphony Orchestra i ett multimediaverk av den Oscarsnominerade isländske kompositören Jóhann Jóhannsson.

Vi får vid den här konserten även uppleva ett uruppförande av Jacob Mühlrad! Han är en av Sveriges mest spelade och eftersökta tonsättare och är den yngste någonsin som fått ett balettverk uppfört på Kungliga Operan. Han har också skrivit flera verk till musiker ur Kungliga Filharmonikerna och Radiosymfonikerna, och sommaren 2016 uruppfördes hans stycke Pan i Carnegie Hall i New York. Stort genomslag fick också hans stycke Kaddish som uruppfördes i Berwaldhallen av Radiokören med Eva Dahlgren som solist.

Franz Schubert lämnade åtskilliga kompositionsprojekt bakom sig i ofullbordat skick. Hans rastlösa natur drev honom att ständigt börja på något nytt hellre än att tålmodigt föra ett stycke till slut. Av alla dessa projekt är det bara symfonin i h-moll som fått tillnamnet ”den ofullbordade”, vilket också skapat ett mystiskt skimmer över symfonin. Varför Schubert övergav symfonin är en gåta. Kanske hämmades han som flera andra kompositörer av giganten Beethoven som verkade i samma stad vid samma tid. Kanske tappade han kraft efter beskedet om sin syfilis. Symfonin hamnade hur som helst i en byrålåda hos vännen Hüttenbrenner där den återupptäckes 1860, över trettio år efter Schuberts död.

©2019 Konsertmusik. Alla rättigheter reserverade | Designed by Hurricane Media

Fredag 18 januari 2019, 19:00, 

Stockholm Wind Quartet

Madeleine Johansson, flöjt, Johanna Orrje, oboe, Johan Söderlund, klarinett, Peter Gullqvist, fagott

Baptistkyrkan Hudiksvall

Foto: Mikael Roos

Biljettpris 160 kr, medlem 130 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 18:00

Stockholm Wind Quartet har sedan starten 2016 utforskat instrumentkombinationernas unika klangfärg och möjligheter till ett rikt tonspråk. Ensemblen har ett varierat program med bland annat fina klassiska tongångar, svenska folkmusikinspirerande toner, kryddig tango och färgstark klezmer.

PROGRAM

Eugène Bozza (1905–1991)            Sonatin (1971)
                                                           Allegro vivo
                                                           Calme
                                                           Allegro vivo

Claude Debussy (1862–1918)         Arabesque nr 1 & 2 för piano (1891, i arr. för
                                                            träblåskvintett av I. Dorbinscu)

Anders Emilsson (född 1963)          Tre låtar från Nås (2003, för saxofonkvartett)
                                                            Nås Tingsmarch
                                                            Karin Ingemarssons sång
                                                            Gullbrandshuppen

Astor Piazzolla (1921–1992)            Fuga y misterio (1968)
                                                             arr. av Anders Högstedt

Jacques Ibert (1890–1962)              Deux Mouvements (1921)
                                                             Allant
                                                             Assez vif et rythme’

PAUS

  • A. Mozart (1756–1791)            Fantasia f-moll för mekanisk orgel KV 608
                                                      Allegro
                                                        Andante
                                                        Allegro

Jean-Michel Damase (1928–2013)  Ur Fantômes (publ. 2005)

Mike Curtis (född 1952)                    A Klezmer Wedding (1994)
                                                            Doina
                                                            Hora
                                                            Chusidl
                                                            Freylach

Jean Françaix (1912–1997)             Kvartett för blåsare (1933)
                                                            Allegro
                                                            Andante
                                                            Allegro molto
                                                            Allegro vivo

©2019 Konsertmusik. Alla rättigheter reserverade | Designed by Hurricane Media

Lördag 31 augusti 2019, 16:00, 

Dellentrion

Kjell Åke Hamrén violin, Per Blendulf cello, Ingmar Höglund piano

Baptistkyrkan Hudiksvall

PROGRAM

Clara Schumann                 Pianotrio i g-moll, Opus 17
1819-1896

Robert Schumann               Fantasy Pieces, opus 73 (cello och piano)
1810-1856

Paus

Claude Debussy                 Andante espressivo ur pianotrio i G-dur
1862-1918

Gabriel Fauré                     Élégie, Opus 24 (cello och piano)
1845-1924

Felix Mendelssohn             Andante ur pianotrio i d-moll, opus 49
1809-1847

Clara Schumann, född  Wieck  var en tysk tonsättare och en av sin tids mest framstående pianister och var berömd för tolkningar av makens tonstycken.

Clara studerade förutom piano även musikteori och komposition.. Hon uppträdde för första gången offentligt när hon var 9 år, men hennes rykte som pianist började ge eko runt 18-årsåldern då hon hade studerat några år för sin blivande make Robert Schumann. De gifte sig då Clara var 21 och Robert 30 år.  Efter giftermålet turnerade hon sparsamt fram till Roberts död då hon var 37 år. Då började hon åter att ge konserter och hänförde publiken i Tyskland och England under flera årtionden och avslutade sin karriär med att vara pianopedagog till dess hon var 73 år.

Hon komponerade en hel del sånger och pianomusik en pianokonsert och den trio som inleder dagens konsert, som hon fullbordade 1846, ett år som var mycket svårt för henne med både missfall och en make som började bli sjuk. Trion betraktas som hennes stora mästerverk och den skrev hon ett år innan Robert gjorde sin första pianotrio.

Under sin levnad var han framför allt uppskattad som musikkritiker och grundare av tidskriften Neue Zeitschrift für Musik. Numera betraktas han som en av den musikaliska högromantikens främsta representanter. Under sin korta levnad hann han med att komponera pianomusik, sin mycket berömda pianokonsert, flera oerhört fina sångcykler, fyra symfonier, kyrkomusik och scenmusik.

Fantasiestücke  komponerade han 1849. Det skrevs ursprungligen för klarinett och piano men Schumann skrev det så att det även går att byta klarinetten mot viola eller cello.

Claude Debussy skapade musik som ligger mellan senromantiken och 1900-talets mer moderna musik. Man brukar kalla hans musik för impressionism, även om han inte gillade det själv. Han kom in som elev på Pariskonservatoriet när han var 10 år. När han var 18 år skrev han sin enda pianotrio. Han söker här fortfarande sin stil och man kan höra antydningar till de klanger som blev så typiska för honom.

Gabriel Fauré föddes 17 år före Debussy, var lika tidig som musiker Han har skrivit mycket kammar- och orkestermusik och en hel mängd sånger. Han är kanske mest känd för stycken som Après un rêve, Sicilienne och Pavane. Stycket Élégie  skulle ha blivit en cellosonat. Det var Faures vana att börja sonat-, trio- och kvartetttskrivandet med den långsamma satsen och just den här uruppfördes hemma i Camille Saint Sans salong i juli 1880. Faure skrev aldrig färdig sonaten och stycket uppfördes offentligt i Paris 1983 under namnet Élégie.

Andantesatsen ur Mendelssohns första pianotrio är konsertens avslutningsstycke. Mendelssohn började tidigt spela piano, och som tonsättare räknas han också till de brådmogna. Två av sina mest fullödiga verk, stråkoktetten och ouvertyren till En midsommarnattsdröm, skrev han vid 16 respektive 17 års ålder. Bland de viktigaste insatserna Mendelssohn gjorde utöver komponerandet var att återuppväcka intresset för Johann Sebastian Bachs musik, som vid den tiden var praktiskt taget okänd. 2 år före sin död alltså när han var 36 år valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademin i Stockholm. En ära som också vederfors Clara Schumann 25 år senare. Mendelssohn skrev sin första pianotrio relativt sent i sin produktion - närmare bestämt när han var 30 år gammal.

 

Biljettpris 160 kr, medlem 120 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 15:00

Lördag 7 mars 2020, 16:00, 

Goldmund String Quartet

goldmund

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

Gold1 Gold2

 

Biljettpris 160 kr, medlem 120 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 15:00

Fredag 27 mars 2020, 19:00

OBS!

Denna konsert  är inställd pga att musikerna inte kan komma hit. Vi hoppas få hit dem i januari 2021 i stället.

prokopiev

Eugene Maguid (kontrabasist i Gävle Symfoniorkester och ordförande i Gävle
Kammarmusikförening) samtalar med kvällens musikanter i konsertlokalen 18:15

Baptistkyrkan Hudiksvall

Program

duo1

duo2

Biljettpris 160 kr, medlem 120 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 18:00

Måndag 24 februari 2020, 19:00, 

Britten Oboe Quartet

Baptistkyrkan, Hudiksvall

Britten

britten1

britten2

Biljettpris 160 kr, medlem 120 kr, under 20 år och studenter gratis

Biljetter säljs endast i konsertkassan fr.o.m. 18:00 konaertdagen